Welke vogel is dit?

Heb deze gevonden in me tuin en als ik het naar dieren asiel brengt mlet ik ze betalen om ze daar te laten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
1.3K

Antwoorden (2)

Dat is zo te zien een jong van de houtduif (Columba Palumbus). Het is normaal dat ze uit het nest vallen, verdwalen of gewoon uit het nest moeten omdat het nest te klein is. Het is niet meteen een wees, de kans is groot dat de ouders nog steeds voedsel brengen. Gewoon in de tuin laten zitten dus! Soms redden ze het helaas niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is een jonge houtduif die uit het nest is gevallen. Dit jong heeft nog voedsel en warmte/beschutting tegen de elementen nodig, en zal die op de grond niet krijgen. Dit is geen jong dat nog moet leren vliegen maar wel voer en bescherming van de ouders krijgt op de grond.
Kijk of je het nest nog kan vinden en of je erbij kan. Zo ja, zet de vogel dan terug in het nest. Ook kan je zelf een nestje maken, bijvoorbeeld van een plastic schaaltje met gaatjes in de bodem en wat nestmateriaal erin, en dit vlakbij het nest plaatsen als het oude nest er niet veilig genoeg meer uitziet. Kijk ook altijd even of je geen tweede jong ziet, want meestal hebben duiven twee jongen.
Gaat dit 'm allemaal niet worden, breng 'm dan zsm naar de vogelopvang: dit is gratis.

Sowieso: bij twijfel de opvang bellen voor advies/ overleg.